Forfatter Emne: Dragtgas flaske  (Læst 820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danish Diver

• Nyt medlem
  • *
  • JJ-CCR
Dragtgas flaske
« Dato: Juni 03, 2017, 08:12:43 am »
Hej dykkere,

Jeg er i tvivl om hvad for dragtgas flaske jeg skal skaffe mig.

Hvor stor skal den være?
Skal det være stål eller alu?
Skal ventilen være vinklet eller lige?
Skal jeg sætte den på min bagplade eller bag på JJ? Ved Halcyon har lavet et kit som flytter flasken således lungerne ikke bliver påvirket.

Gode råd modtages :-)

Hilsen
Morten

Offline Vende

• Nyt medlem
  • *
Sv: Dragtgas flaske
« Svar #1 Dato: Juni 03, 2017, 13:57:19 pm »
Hej Morten

Der er jo mange måde at gøre det på. Men kan da fortælle hvordan jeg gør det.

Jeg bruger normalt ikke vingen til afbalancering, alt dette foregår igennem dragten = lidt forøget dragtgasforbrug.
Lånte i starten en 1,5 liters alu, så en 2 liters stål, begge gjorde det fint. Men ejerne ville have dem tilbage efter noget tid...
Måtte derfor tage hvad jeg havde til overs, hvilket blev den 3 liters diluent maskinen kommer med. Denne var tilovers pga. 7 liters carbon som dil/BO. Den har rigeligt med gas, også til flere dyk og fylder ikke mere end så mange andre mindre flasker, kun lidt tung. Den 1,5 liters alu rakte faktisk længere ud på ryggen.
Den sidder så udenpå den 7 liters dil på ryggen. En anden fordel ved denne store flaske er at den rækker så langt op at det bliver den man slår imod hvis man svømmer ind i noget og ikke alukanten på kanisteren. Har så monteret en vinkelventil på den hvorved håndtaget kommer ind under dil-flasken og sidder helt beskyttet.

Til spørgsmålet om det skal være stål eller alu, så vil jeg sige stål. Grunden hertil er de fylder mindre og så kan man sparer en smule bly samtidig. Totalvægten af maskinen og bly bliver større med aluflasker.

Mvh
Emil

Offline Henning

• Nyt medlem
  • *
  • Henning
« Svar #2 Dato: Juni 04, 2017, 21:06:59 pm »
Hej Morten
Helt klar stål som også Morten siger. Fylder mindre og kræver mindst samlet bly. Har selv 2 l stål som jeg synes er bedste bud fordi så er man 100% sikker på at der er luft nok til 2 dybe dyk som normalt er max pr dag, kun en fyldning. Har haft en alu 1,5 l som jeg desværre havde tømt en dag og desværre ikke fik lukket inden jeg skiftede over på reserve.
Der kom vand i flasken og hvis man ikke straks får den renset er en aluflaske  hurtig ødelagt.  Opfordring er selvfølgelig altid at efterse flaske hvis man har tømt den og afmonteret slange. Dykker Inspiration og her kan flasken monteres under vesten, dvs at den ligger helt mod kroppen hvilket giver bedre tyngdepunkt end udkragede flasker. Mvh Henning   

Offline AndersBK

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2017, 06:23:46 am »
Jeg bruger stage flasken til dragten, som jeg også brugte på oc, det fungere rigtig godt og løbe aldrig tør.

Vis jeg ikke har Deco stage,  tager jeg federslangen fra vingen.

Hilsen Anders